SEO

Vad är SEO?

SEO står för ”sökmotoroptimering.” Enkelt uttryckt betyder det processen att förbättra din webbplats för att öka dess synlighet för relevanta sökningar. Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att du uppmärksammar och lockar potentiella och befintliga kunder till ditt företag.

Hur fungerar SEO?

Sökmotorer som Google och Bing använder bots för att genomsöka sidor på webben, gå från webbplats till webbplats, samla information om dessa sidor och placera dem i ett index. Därefter analyserar algoritmer sidor i indexet, med hänsyn till hundratals rankningsfaktorer eller signaler, för att bestämma ordningssidorna ska visas i sökresultaten för en viss fråga.

Faktorer för sökrankning kan betraktas som ombud för aspekter av användarupplevelsen. Vår periodiska tabell över SEO-faktorer organiserar faktorerna i sex huvudkategorier och vikter var och en baserat på dess övergripande betydelse för SEO. Till exempel är innehållskvalitet och sökordsforskning nyckelfaktorer för innehållsoptimering, och genomsökbarhet och mobilvänlighet är viktiga webbplatsarkitekturfaktorer.

Sökalgoritmerna är utformade för att visa relevanta, auktoritativa sidor och ge användarna en effektiv sökupplevelse. Att optimera din webbplats och ditt innehåll med tanke på dessa faktorer kan hjälpa dina sidor att rankas högre i sökresultaten.

Till skillnad från betalda sökannonser kan du inte betala sökmotorer för att få högre organisk sökrankning.

 

Varför är SEO viktigt för markndasföring?

SEO är en grundläggande del av digital marknadsföring eftersom människor gör biljoner sökningar varje år, ofta med kommersiell avsikt att hitta information om produkter och tjänster. Sök är ofta den främsta källan till digital trafik för varumärken och kompletterar andra marknadsföringskanaler. Större synlighet och rankning högre i sökresultaten än din tävling kan ha en väsentlig inverkan på din slutresultat.

Men sökresultaten har utvecklats under de senaste åren för att ge användarna mer direkta svar och information som är mer benägna att hålla användarna på resultatsidan istället för att köra dem till andra webbplatser.

Observera också att funktioner som rika resultat och kunskapspaneler i sökresultaten kan öka synligheten och ge användarna mer information om ditt företag direkt i resultaten.

Nybörjare på SEO?

Börja med denna snabba och lättförståelige video om sökmotoroptimering. Det kommer snabbt att täcka grunderna:

 

Onpage

Det finns tre stora kategorier av SEO på sidan som du måste ta en titt på. Det första och viktigaste är innehållet (Content).
Du har nog hört det tidigare: ”Content är kung.” Bill Gates gjorde denna förutsägelse 1996, och det är lika sant som någonsin idag.
Varför?
Eftersom en Google-sökmotorkund är glad när han hittar det resultat som tillgodoser hans behov på bästa sätt.
När du googlar ”snabb och enkel hemlagad mac och ost” kommer Google att lägga ner all sin energi på att leverera till dig det som Google anser är det bästa receptet på hemgjord mac och ost (som tar lite tid och använder få ingredienser) på hela webben.
Det letar inte efter bara det snabbaste receptet, bara det enklaste receptet, eller släng ut en massa onlinebutiker för frysta middagar. Det försöker ge dig exakt vad du bad om.
Google försöker alltid ge dig bästa möjliga upplevelse genom att rikta dig till det största innehållet de kan hitta.
Det betyder att ditt främsta jobb att göra bra med SEO är att producera bra innehåll.
SEO är inte annorlunda än någon annan skicklighet: fantastiska resultat kommer alltid från stora ansträngningar.
Precis som den bästa marknadsföringen i världen inte hjälper dig att sälja en dålig produkt, kommer superavancerad SEO att vara värdelös om du bara är nöjd.

Här är de faktorer som utgör bra innehåll i Googles ögon:

Kvalitet – Medan de tider där bara att leverera innehåll av bästa kvalitet skulle göra att du sticker ut från mängden är för länge borta, är det fortfarande utgångspunkten för alla framgångsrika SEO-ansträngningar (och alla online-affärer, verkligen).

Men att komma med bra innehåll är inte lätt. När allt kommer omkring betyder det att du måste bli lärare – och en bra på det.

Ändå behöver du inte börja om från början. Du kan ofta börja med att ta bort innehåll som andra har skapat och sedan göra det bättre, längre och mer djupgående.

Eller kanske har du redan egna idéer. Om du gör det kan det vara värt att brainstorma ett tag och sedan komma med en övertygande rubrik till att börja med.

När du har börjat skriva, se till att du inkluderar alla viktiga ingredienser med bra innehåll i ditt blogginlägg.

Även om du är en helt nybörjare kan du alltid ta ett professionellt förhållningssätt till bra innehåll genom att helt enkelt förbinda dig att göra skrivandet till en daglig vana och arbeta dig uppåt i steg därifrån.

Nyckelordsforskning – Att göra din sökordsforskning i förväg är en viktig del av bra innehåll.

Eftersom du helst vill inkludera ditt riktade sökord i ditt inläggs rubrik och i hela artikeln måste du välja ditt sökord innan du börjar skriva.

Lär dig mer om detta på Wordstream.

 

Offpage

Off-page SEO är en av de viktigaste delarna av en framgångsrik strategi.

Om du vill rangordna din webbplats på Google och öka ditt varumärkes synlighet och organiska söktrafik 2021 måste du titta bortom din egen webbplats.

I den här guiden ska vi dyka djupt in i off-page SEO och hjälpa dig att förstå vad det är, varför det är så viktigt och den taktik som du behöver använda om du vill ranka på Google och driva tillväxt för din sida.

Vad är Offpage SEO?

Off-page SEO, kort sagt, täcker alla SEO-taktiker som äger rum utanför din egen webbplats.

Det anses ofta bara vara länkbyggnad, men i verkligheten finns det mycket mer off-page SEO-taktik som du bör använda om du vill få en konkurrensfördel.

Taktik som varumärkesbyggande, citatbyggnad, innehållsmarknadsföring, sociala medier och mer spelar alla en viktig roll i en omfattande SEO-strategi.

Men som en enkel förklaring av off-page SEO, täcker detta alla taktik som du använder som inte innebär att göra ändringar på din egen webbplats eller publicera innehåll på din egen webbplats.

Dessa signaler hjälper både sökmotorer och användare att få en uppfattning om webbplatsens auktoritet och används också som viktiga förtroende- och relevansfaktorer.

Tänk på det så här:
Din webbplats = SEO på sidan
En annan webbplats eller plattform = off-page SEO
Men för att komplicera saker och ting behöver du ofta också vända dig till teknisk SEO för att rankas på Google. För att klargöra skillnaderna mellan dessa, låt oss utforska dessa tre grundläggande SEO-tillvägagångssätt djupare.

 

Men vad är skillnaden mellan dessa tre delar?

On-Page vs Off-Page SEO vs Technical SEO 

Helt enkelt kan vi definiera dessa tillvägagångssätt som:

On-page SEO täcker den taktik som du använder på din webbplats som hjälper sökmotorer att bättre förstå och rangordna ditt innehåll. Från att skapa bra innehåll på din webbplats, optimera titeltaggar, metataggar och H-taggar till internlänkning, bildoptimering och mer – alla faller under SEO på sidan.

Off-page SEO inkluderar de taktiker som relaterar till aktiviteter som utförs bort från din egen webbplats. Länkbyggnad anses ofta vara den viktigaste taktiken utanför sidan, men detta inkluderar också taktik som innehållsmarknadsföring, sociala medier, visas på podcaster, landningsrecensioner, bygga lokala citat och mer.

Teknisk SEO täcker de saker som direkt påverkar indexering och genomsökning av din webbplats av sökmotorer. Vissa hävdar att detta faller under SEO på sidan. Det anses dock också allmänt vara en disciplin i sig: webbplatshastighetsoptimering, strukturerad data, kanonisering, hreflang och mer klassificeras som teknisk SEO.

Introduktion till Sökmotorsoptimering (SEO) – Digital garage Google

LÅT OSS HJÄLPA ER VÄXA

Tveka inte på att höra av er till oss, vi ser fram emot att hjälpa er som företagare att ta nästa steg. Vår mission är att växa tillsammans med våra kunder!

Vi ger alltid kostnads frirådgivning!

Vårt webbyår erbjude SEO tjänster för  kunder runt hela landet samt utanför Sverige.
Våra kunder som tar del av  våra SEO tjänster är  just nu främst från  Göteborg, Stockholm  och Malmö.

Öppettider

Vi försöker att svara på mejl de flesta tider under dygnet och vara tillgängliga för alla våra kunder.

Kontakta oss

Telefonnummer

+ 46 700 607 955

Mail

info@nordicseo.se