google-ads

Vad är SEM – Search Engine Marketing

Sökmotormarknadsföring (SEM) är en digital marknadsföringsstrategi som används för att öka synligheten för en webbplats i resultatsidor för sökmotorer (SERPS).

Medan branschen sikt en gång hänvisade till både organiska sökaktiviteter såsom sökmotoroptimering (SEO) och betalas, det nu hänvisar nästan uteslutande till betald sökannonsering.

Sökmotormarknadsföring är också omväxlande kallad betald sökning eller betala per klick (PPC).

Varför är SEM Viktigt?
Med ett ökande antal konsumenter forskar och shopping för produkter på nätet, sökmotor marknadsföring har blivit en avgörande marknadsföring online strategi för att öka ett företags räckvidd.

Faktum är att majoriteten av nya besökare på en webbplats hitta det genom att utföra en fråga på en sökmotor.

 

Hur funkar SEM?

Sökmotorer använder komplicerade algoritmer för att säkerställa att de mest relevanta resultaten returneras för varje sökning, inklusive plats och annan tillgänglig information.

I betald sökannonsering visas sponsrade annonser högst upp på och på sidan av resultatsidorna för sökmotorer för att få mer synlighet och framträdande än de organiska resultaten.

Anta att du är en kund som letar efter en produkt eller tjänst online. Du går till en sökmotor och skriver i dina söktermer (kallas även sökord).

I din sökresultatsida kommer du att komma över olika företagsannonser vars sökord matchar sökorden i din sökning.

Dessa annonser visas på framträdande platser på sidan – tillsammans med de andra söklistor som matchar dina sökord. De betalda listor är mycket relevanta för din specifika sökning, vilket gör det troligt att du kommer att klicka på dem.

Låt oss nu ta en titt på hur SEM kampanjer fungerar från marknadsförare perspektiv.

SEM-nätverk är självbetjäningsoperationer. När en marknadsförare väljer ett nätverk, han eller hon kan få en kampanj upp inom en kort tidsperiod.

När en kampanj upprättas inom ett SEM-nätverk uppmanas marknadsföraren att:

Genomföra sökord forskning och välja en uppsättning sökord relaterade till deras hemsida eller produkt;
Välj en geografisk plats för den annons som ska visas inom;
Skapa en textbaserad annons som ska visas i sökresultaten;
Bjud på ett pris de är villiga att betala för varje klick på sin annons.
Annonser med enbart text är lätta att producera. Marknadsförare anger en rubrik, text för brödtexten i annons, en uppmaning och en URL för hyperlänken.

Sökmotor marknadsföring anses av många vara det mest effektiva sättet att spendera marknadsföring dollar.

Exempel på sök annonsnätverk

De två primära söknätverken som SEM-proffsen riktar sig till är Google Ads (tidigare Google Adwords) och Bing Ads.

Google AdWords är egentligen två nätverk: Googles söknätverk och Googles Display-nätverk. Det första nätverket består uteslutande av sökrelaterade webbplatser som ägs av Google, medan det andra innehåller egenskaper som YouTube, Blogger och Gmail. Den Bing Annonser tillåter kunder att köpa annonser på både Yahoos nätverk av webbplatser och Bing nätverk.

Medan Google Ads är ett mycket större nätverk (runt 2x storleken), är prissättningen ofta lägre på Bing Ads. Marknadsförare kanske kan få en bättre rang för en konkurrenskraftig sökordsfras för mindre än de får på Google. Och vissa rapporterar att clickthrough priser är högre också.

 

Introduktion till Search Engine marketing (SEM)  Digitalgarage

LÅT OSS HJÄLPA ER VÄXA

Tveka inte på att höra av er till oss, vi ser fram emot att hjälpa er som företagare att ta nästa steg. Vår mission är att växa tillsammans med våra kunder!

Vi ger alltid kostnads frirådgivning!

Öppettider

Vi försöker att svara på mejl de flesta tider under dygnet och vara tillgängliga för alla våra kunder.

Kontakta oss

Telefonnummer

+ 46 700 607 955

Mail

info@nordicseo.se