Mått för sociala medier och KPI:er är värden som används av marknadsförings- och sociala medieteam för att mäta resultatet av kampanjer i sociala medier. Marknadsföring för Sociala medier är en grundläggande del av alla företag, som har en webbplats och vill omvandla webbanvändare till leads.

De flesta som arbetar med sociala medier använder sig ofta av ett antal sociala medier kanaler för att öka intryck och räckvidd av marknadsföringsmeddelanden. Det kan göra det svårt att spåra framgångarna för kampanjer, eftersom data och resultat hittas på flera platser. För att marknadsföringsteamet verkligen ska förstå sina sociala medier prestanda, det är viktigt att mäta sociala medier statistik och spåra resultat månad över månad.

Därför har vi valt 10 kpier som vi anser är väldigt viktigt att hålla koll på :

  • Likes
  • Engagement
  • Followers growth
  • Traffic conversions
  • Social interactions
  • Social sentiment
  • Social visitor goals
  • Social shares
  • Web visitors from social channel
  • Social visitors conversion rates

För att läsa mer om kpier för sociala medier finns denna här sidan på engelska Ultimate List of Social Media KPIs for Business Growth | Sprout Social