NORDICSEO.SE

E-handel

Vad är E-handel?

E-handel hänvisar till någon form av affärstransaktion som genomförs online. Det mest populära exemplet på e-handels är online shopping, som definieras som att köpa och sälja av varor via internet på alla enheter. Men e-handelsverksamhet kan också medföra andra typer av aktiviteter, såsom online-auktioner, betalning , online biljettförsäljning, och internetbank.

E-handel är den snabbast växande detaljhandelsmarknaden beräknas slå $ 4.135 biljoner i försäljning under 2020.

Mobil handel, eller mCommerce, är en snabbt växande ny väg av e-handel som är mestadels drivs av den växande marknaden och påverkan av smartphones och millennials komfort med shopping online. Under 2018 hade mCommerce-sektorn en försäljningsökning på 39,1 % jämfört med föregående år.
E-handel är den snabbast växande detaljhandelsmarknaden beräknas slå $ 4.135 biljoner i försäljning under 2020.

Vilka är de olika affärsmodeller för e-handel?

E-handel klassificeras vanligtvis i tre olika modeller baserat på vilken typ av deltagare som är involverade i transaktionen. I stort sett är dessa affärsmodeller:

Business to Business (B2B) B2B är när företag säljer till andra företag. Detta är typiskt för pappersvaruhus som säljer kontorsutrustning i bulk till företag. Normalt tillhandahåller B2B-företag en rabatterad ränta per enhet om kunder köper bulk, vilket det är en stor motivation för kontor att utnyttja.

Företag till konsument (B2C) B2C är den mest tänkta affärsmodellen där handlare säljer till konsumenter som köper en liten mängd produkter. Ett välbekant exempel på B2C-modellen skulle vara stormarknader där konsumenter köper sin shopping varje vecka men normalt inte köper någonting i bulk.

Konsument till konsument (C2C) C2C är en relativt ny affärsmodell där konsumenter som tidigare köpt något försöker sälja denna artikel till en annan konsument. Via marknadsplatser som eBay och Craigslist kan detta vara enkelt och ganska lukrativt för att sälja föremål som du inte längre har användning för.

Vilka är fördelarna med e-handel?

Det finns en anledning till att e-handel har visat en sådan explosiv tillväxt under de senaste åren. I själva verket, med internet blir ett viktigt krav i vardagen, lär företag att dra nytta av de många fördelarna med e-handel, varav de mest anmärkningsvärda inkluderar:

Global marknad. En fysisk butik kommer alltid att begränsas av ett geografiskt område den kan tjäna. En webbutik, eller någon annan typ av e-handelsföretag för den delen, har hela världen som sin marknad. Att gå från en lokal kundbas till en global marknad utan extra kostnad är verkligen en av de största fördelarna med att handla online. År 2018 kom 11,9% av den globala detaljhandelsförsäljningen från onlineköp och detta ökar varje år.

Tillgänglighet dygnet runt. En annan stor fördel med att driva en online-verksamhet är att den alltid är öppen. För en handlare är det en dramatisk ökning av försäljningsmöjligheterna; för en kund är det ett bekvämt och omedelbart tillgängligt alternativ. Obegränsad av arbetstiden kan e-handelsföretag betjäna kunder 24/7/365

 

Lagerhantering. E-handelsföretag kan automatisera sin lagerhantering genom att använda elektroniska verktyg för att påskynda beställnings-, leverans- och betalningsförfaranden. Det sparar företag miljarder i drifts- och lagerkostnader.

Minskade kostnader. E-handelsföretag drar nytta av betydligt lägre driftskostnader. Eftersom det inte finns något behov av att anställa säljare eller upprätthålla en fysisk butik, går de stora e-handelskostnaderna till lagerhållning och produktlagring. Och de som driver en dropshipping-verksamhet har ännu lägre investeringskrav. Eftersom handlare kan spara driftskostnader kan de erbjuda sina kunder bättre erbjudanden och rabatter.

 

 

 

Riktad marknadsföring. Med tillgång till en sådan mängd kunddata och en möjlighet att hålla ett öga på kundernas köpvanor liksom de framväxande branschtrenderna kan e-handelsföretag hålla sig smidiga och forma sina marknadsföringsinsatser för att ge en bättre skräddarsydd upplevelse och hitta fler nya kunder . Tänk bara ett ögonblick på att du har en chans att adressera tusentals av dina kunder med deras förnamn; det är redan något.

Serverar nischmarknader. Att driva en nischverksamhet kan vara svårt. Att skala en nischprodukt för att bli populär är enkel. Genom att utnyttja en global marknad kan å andra sidan e-handelshandlare bygga en mycket lönsam nischverksamhet utan ytterligare investeringar. Med hjälp av online-sökfunktioner kan kunder från alla hörn i världen hitta och köpa dina produkter.

Arbetar var som helst. Att driva ett e-handelsföretag betyder ofta att du inte behöver sitta på ett kontor från 9 till 5 eller drabbas av en pendlingsdag in och ut. En bärbar dator och en bra internetanslutning är allt som krävs för att hantera ditt företag var som helst i världen.

Hur startar jag

ett e-handelsföretag?

 

Det finns en logisk ordning på hur du går tillväga för att bygga en e-handel onlinebutik. Även om det förmodligen skulle ta mindre än en dag att starta en verklig webbutik, är det en flerskiktsprocess med flera steg och beslut att undersöka, bygga, starta och odla ett lönsamt e-handelsföretag.

Välja produkt

Det första steget för att starta ett e-handelsföretag är att bestämma vilka produkter du ska sälja. Att hitta en lönsam idé kan vara hårt arbete, så var beredd att gräva och tänka på allvar. Det är viktigt att du väljer produkter med goda marginaler som gör att du kan tjäna vinst och skala verksamheten i framtiden. När du väl vet vad du vill sälja måste du bestämma hur och var du ska köpa produkterna. De fyra huvudmetoderna för inköp av produkter och lager är tillverkning, tillverkning, grossist och dropshipping.

 

Undersöka marknaden och planera

Din produktidé kommer att diktera vilka aspekter av marknaden du behöver undersöka, men några av de viktigaste områdena att titta på kommer att vara din konkurrens, prisstrategi och ditt unika värdeproposition. Vid denna tidpunkt är det också en bra idé att utarbeta en affärsplan som hjälper dig att visualisera din tillväxtstrategi och identifiera eventuella hot eller hinder.

 

Få ditt varumärke växa

Nu när du har en lovande produktidé och en tydlig översikt över marknaden är det dags att börja tänka på nyckelelementen i din butik, till exempel ditt varumärke, domännamn, varumärkesriktlinjer och din logotyp. Att få ditt varumärke redan från början kan hjälpa till att påskynda tillväxten och erövra potentiella kunders hjärtan. Innan du riktar din uppmärksamhet åt att bygga butiken, bör du ägna lite tid åt att studera grunderna i SEO, så att ditt företag får en bra start.

 

Trygg e-handel

Trygg e-handel är en certifiering för e-butiker som säljer varor och tjänster på nätet. 

E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder. Skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Trygg e-handel uppmuntrar de som handlar på nätet till att göra aktiva val, tänka efter före sitt köp och att agera när något går fel. Med kvalitetsmärkningen vill vi öka kunskapen och tryggheten vid e-handel för både de som köper och säljer.
Källa : Svenskhandel.se

Länk för att läsa mer om detta:
www.tryggehandel.se

 

www.nudyy.com

Nudyy.com

”Vi vär väldigt nöjda med arbetet som de har gjort hos oss. De har hjälpt oss utveckla får webbutik samt marknadsfört oss på socialamedier och på nätet.”

www.Nudyy.com