1. Använd relevanta nyckelord 
Tänk på företaget och de produkter och tjänster som det erbjuder. Vilka typer av sökningar skulle kunder göra om de letade efter din produkt? Till exempel, om ditt företag säljer vegansk smink kan de söka efter ”veganska sminkmärken”. Ta reda på vad dina kunder kan söka efter och använd sedan denna kunskap för att införliva relevanta nyckelord i webbplatsens innehåll. Detta gör det mer troligt att din webbplats kommer att visas nära toppen av sökresultaten.

2. Erbjud kvalitetsinnehåll
Detta kan låta som sunt förnuft, men människor som är nya i SEO-världen tenderar att fylla sina webbplatser med nyckelord och massa texter. Det kan hjälpa dem att attrahera en publik, men om webbplatsen ser oprofessionell ut är det osannolikt att kunderna stannar kvar. Å andra sidan, om webbplatsen är professionell, relevant och välskriven, kommer kunderna att se det som ett ansedd företag som det är värt att investera i. Du vill strö några nyckelord genom hela texten, men överdriv inte det – bara lägg till nyckelorden naturligt istället för att tvinga dem till innehållet.
3. Optimera webbadressen
En allmänt aspekt av SEO är webbplatsens URL. En klumpig URL med bokstäver och siffror är mindre attraktiv för sökmotorer. En enkel webbadress som innehåller ett SEO-nyckelord är mycket lättare för sökmotorer att bearbeta. Det är också mycket mindre förvirrande och lättare att komma ihåg för potentiella kunder. Och om de delar sin webbplats på sociala medier är en ren URL mycket mer tilltalande än ett block av nonsens.
4. Skriv relevanta blogginlägg
En uppsättning välskrivna blogginlägg kan vara lika viktigt som webbplatsens innehåll. Med blogginlägg kan du locka en helt annan uppsättning kunder som letar efter tips eller råd utan nödvändigtvis vill köpa en produkt. De flesta klickar på blogginlägg utan att titta på källan, så det är troligt att de inte ens märker att inlägget är en form av reklam. Tänk på ditt företag och vilken typ av frågor folk ställer om dess produkter. Till exempel kan ett veganskt sminkföretag skriva ett blogginlägg om ingredienserna som går in i smink utan grymhet. Den som söker ”vad är vegansk smink gjord av” kan snubbla på det inlägget – och medan de är på webbplatsen kan de välja att kolla in några av produkterna.  Vill du lära dig mer om SEO för blogg.
5. Optimera sidrubriken och metabeskrivningen
Webbplatsens titel ger ännu en möjlighet för sökordsoptimering. Se till att din webbplats har en ren, enkel titel med ett SEO-nyckelord eller två. Metabeskrivningen fungerar i huvudsak som ditt första intryck, så se till att den är direkt, kortfattad och har en ”krok” för att locka läsaren. Kom ihåg att du vill att din webbplats ska sticka ut bland alla andra tusentals webbplatser i sökresultaten.
6. Optimera dina bilder
Att optimera bilderna på din webbplats kan vara lika viktigt som att optimera texten. Du kan lägga till alt-text i dina bilder så att sökmotorn kan indexera dina bilder. Att lägga till alt-text hjälper också dina bilder att rankas högre på Google-bilder. Din alt-text bör dock vara kort: den är bara storleken på ett verktygstips, så kom inte med den med SEO-nyckelord. Håll dig istället till en enkel, kort beskrivning som berättar tittaren exakt vad de tittar på.